Sunday, March 31, 2013

Resepi: Triffle Buah



Assalamualaikum.

Resepi ni aku belajar masa praktikal kat Agensi Nuklear dulu. Masa tu kitaorang ada jamuan and ada seorang staff, ina nama dia bawak triffle ni. First time kot masa tu makan. Jakun sikit.haha..

Ina ni sebaya je dengan aku. Tengah kerja sementara semetara tunggu result. Best la ada kawan. Da la aku seorang je budak praktikal kat bangunan tu.

Aku minta la resepi kat ina. Masa minta tu aku pun takde la plak nak rajinkan diri tulis resepi tu. Bajet gile ingat je dalam kepala.haha.. Last-last aku tanya kat miss google.

Disebabkan pertama kali buat dan resepi dia macam lain sikit, kastard yang aku buat tu macam lembik sikit. Tak nak keras. Nasib baik housemates aku tu tak banyak songeh. Mencekik jugaklah makan triffle tu.hehe..

Housemates masa praktikal.:)



Lepas berjaya dapatkan resepi triffle dari ina, aku try buat lagi.
At last, jadi jugakkk..yaey!! :D

Jadi, harini aku nak kongsi resepi triffle yang aku dapat dari ina. Tq ina. Jasamu tetap ku kenang. Dapat jugak belajar benda baru masa praktikal walaupun takde kaitan dengan kimia.haha :P

Aku rasa betul la resepi ni sebab aku tak catat pun. Ingat dalam kepala je.hihi..


BAHAN-BAHAN:

Kek swiss roll-Ikut citarasa nak kek perisa apa.
1 tin koktel
1 kotak jelly NONA

Lapisan kastard
7 sudu besar tepung kastard
1 tin susu cair
1 ½ tin air
Gula secukup rasa


CARA-CARA:

Potong kek, tahap ketebalan ikut la cita rasa korang. Pastu susun dalam bekas. Aku suka buat dalam bekas kecil-kecil sebab triffle ni macam susah sikit nak potong. So,nanti nak ngap guna sudu je la.hehe.. Kemudian, korang basahkan kek tu dengan air koktel buah tadi.

Pastu, prepare untuk buat lapisan kastard.
First thing first, bancuh tepung kastard tu dengan air. Then, baru masukkan dalam periuk. Masukkan susu cair dan gula serasa yang korang nak. Kacau. Kacau. Kacau lagi. Kalau dah pekat tu kira dah masak la.hihi. Tuang kastard tadi kat atas lapisan kek swiss roll tu ikut korang la nak tinggi mane.

Lepas tu tabur buah-buah koktel tu sesedap rasa atas lapisan kastard tadi.

Untuk buat jeli tu pula, ikut je resepi kat belakang kotak tu. Bila da siap tuang atas lapisan buah tadi.
Masukkan dalam peti sejuk untuk bagi die keras sikit.

Dah siap. Senang je kan.hehe.. :)

Selamat mencuba! ^^



Rupa triffle yang dah siap. :D





No comments: