Thursday, March 14, 2013

Resepi: Muffin Coklat Kukus


Assalamualaikum.

Last saturday aku buat muffin coklat tok kwn2 kt UM. Niatnye nk wat tart blueberry, tapi disebabkan blueberry xde n aku tetido sampai kol 5 ptg, x jadilah nk wat tart.huhu.
Malas nk g kdai. Bangun2 tros g dapur.haha..

Kat bawah ni ad resepi die kalo korg nk cube. ni second time aku buat. Yang first time tu aku bakar sebab da resepi die soh bakar aku bakar la.haha..

Tapi aku ni kan budak baru belajar, so aku rase cm x bpe nk sedap plak aku bakar. Tak pandai.haha..

Yang second time ni aku try la plak kukus. Ok la. Lagi terasa coklat die compare bile kte bakar.huu :)

Kalo korg da try, kalo x sedap diam je, kalo sedap Alhamdulillah.haha ^_^




MUFFIN COKLAT

Bahan A 
2 cawan tepung gandum
1 1/4 cawan serbuk koko
2 sudu kecil baking powder
2 sudu kecil soda bikarbonate
3 sudu teh nescafe-aku tak letak pn.Kat umah jarang minum nescafe.haha
sedikit garam

Bahan B 
2 cawan gula kastor
1 cawan minyak masak
1 cawan susu cair atau susu segar
3 biji telur
1-2 sb oren sunquick

Bahan C 
3/4 cawan air panas

Hiasan
Chocolate chips-ni aku tambah sendiri

1) Campurkan semua bahan-bahan B dan letak ketepi. 
2) Ayakkan tepung bersama serbuk koko, baking powder dan soda  
   dan campurkan semua bahan A di dalam mangkuk besar. 
3) Masukkan bahan B ke dalam A dan kacau rata. 
4) Kemudian akhir sekali masukkan air panas ke dalam adunan  
    tadi dan gaul rata. 
5) Ceduk ke dalam muffin cup dan bakar pada suhu 175 C selama 
    20 minit. Kalo kukus dalam 15-20 minit cmtu.


Resepi ni aku amek dari blog masam manis. Macam2 resepi Kak Ita tu ad. Seronok tgk blog die. :)



Yang ni first time buat aku bakar


Yang ni plak aku kukus. Hodoh kan. X reti amek gambar.haha

1 comment:

Azura said...

Rekahan y cantiikkk.. i loikeeee!! Sok nk cbe arrrrr...thx .